Een website kan er visueel nog zo mooi uitzien, maar als de geschreven tekst van beroerde kwaliteit is, is ‘ie al snel weinig geloofwaardig. Daarom geeft Yard Zorg sites je drie tips hoe je je schrijfstijl verbetert.

 
1. Schrijf actief

Je kunt op deze button klikken
Of
Je kan je hier inschrijven

Dit soort passieve zinnen zie je heel vaak op internet. De vraag rijst: waarom? Het is lelijk en volstrekt overbodig. Schrijf je als publicist actief, dan leest het niet alleen een stuk prettiger, de lezer krijgt ook het idee dat hij in het verhaal gezogen wordt. Wellicht klinkt het wat overdreven, maar ga eens na

Je kunt op deze button klikken
Of
Je klikt op deze button

Je kan je hier inschrijven
Of
Je schrijft je hier in

Wat leest prettiger? Het verschil is duidelijk, maar veel mensen hebben moeite om die actieve manier van schrijven toe te passen. Een oplossing is om woorden als ‘kunnen’ ‘worden’ of ‘moeten’ extra in de gaten te houden. Gebruik je een van die woorden, vraag je dan af: is ‘ie functioneel of niet? Bijkomend voordeel van actief schrijven: je spoort de lezer sneller aan tot het doen van een handeling.

Een uitgebreide uitleg over actief en passief taalgebruik vind je op Wikipedia.

 

2. Let op de spelling

Dit klinkt als een zeer logische tip, maar vergis je niet: een website van een zorgverlener is weinig geloofwaardig (of: professioneel) als er consequent spel- of tikfouten gemaakt worden. Het is weliswaar niet de core business van een gemiddelde huisarts of fysiotherapeut, maar een goede spelling draagt wel bij aan een professioneel uiterlijk van een bedrijf.

Het komt weleens voor dat de teksten voor de website van een zorgverlener ‘er een beetje bij worden gedaan’ en dat is direct terug te lezen. In een ideale situatie laat je de artikelen nalezen door een eindredacteur, maar is die niet voorhanden, dan is een collega een goede optie. Gegarandeerd dat hij of zij nog een tikfoutje uit je stuk haalt – een mens leest nou eenmaal vaak over zijn eigen fouten heen.

Trucje voor een goede spelling? Google het woord of de zinsconstructie. Het klinkt stom, maar statistisch gezien spellen mensen nog altijd beter dan slechter. Disclaimer: dit werkt niet altijd natuurlijk, maar als je het echt niet weet kan het een oplossing zijn. Nu maar hopen dat dit stuk geen verkeerde zpelling bevat. Oh, wacht…

 

3. Vermijd corporate taalgebruik

Een stukje feedback. Klantcontact naar de mensen toe. Iets aanvliegen of uitfaseren. Een no-brainer. Dat is de bottleneck. Zo maar vijf voorbeelden van totaal overbodige zinnen, veelal gebruikt in managementoverleggen en overdreven lange whitepapers. Het is een misvatting om te denken dat als je  in je tekst dure of hippe woorden gebruikt deze meer serieus wordt genomen. Sterker nog: het kan zelfs op de lachspieren werken, of de boel zó ingewikkeld maken dat niemand het verhaal uiteindelijk begrijpt. Publicist Hein Pragt heeft een mooie pagina gewijd aan deze tekstuele gekkigheid.

Zeker ‘een stuk’ wordt veel gebruikt. Het is eigenlijk een manier om het woord of het besproken onderwerp iets te matigen, een soort van overbodige nuance. Dat is vaak nergens voor nodig.

Bijvoorbeeld:

Dit zorgt voor een stukje gebruiksvriendelijkheid.

Is prima te vervangen door:

Hierdoor is het gebruiksvriendelijk.

Verder zijn er in de zorg zijn er ongetwijfeld een hele hoop vaktermen. Vaktermen die jij en je collega zullen begrijpen, maar de bezoeker van je site niet. Het is dus zaak om die vooral niet te gebruiken. Een eenvoudige manier om te checken of mensen je teksten snappen? Laat je vriend, vriendin of je moeder het lezen. Mensen die niet uit je vakgebied komen en er dus weinig vanaf weten. Snappen zij je fijne proza, dan is hij begrijpelijk geschreven. Goed gedaan.

 

Tot slot

Schrijven is niet voor iedereen. Het klinkt flauw, maar een goede tekst schrijft zichzelf niet. Er zijn veel mensen die moeite hebben om tot een paar honderd nuttige woorden te komen en dat is ook niet zo raar. Schrijven is immers een vak, net als het beter maken van patiënten dat is. In dat opzicht is het soms relevant je af te vragen: kan ik niet beter mijn collega of een communicatiedeskundige bellen?

Want nogmaals: een slechte tekst werkt averechts. Dat is een olijk rijmpje, maar een waarheid als een koe.

En alleen al daarom komen we volgende maand met weer een serie tips. Dan gaan we meer in op de structuur en inhoud van een verhaal.

 

Beeldmateriaal

Afbeelding actief vs. passief: Duisenburghvermogensregie.nl

Afbeelding een stuk van een collega: nrc.next