Op de gemiddelde site van een huisarts, fysiotherapeut of andere eerstelijnszorgverlener komen met een gerust hart tientallen bezoekers per dag. Die bezoekers moeten echter wel weten wat ze op de site precies kunnen doen. In dit artikel daarom drie tips vanuit het oogpunt communicatie.

Let wel: De AVG reikt veel verder dan alleen uw website. Voor een volledig overzicht van AVG adviseren wij de website van Autoriteit Persoonsbescherming (AP) te raadplegen.

 

Tip 1 – Richt de website in op de meest gevraagde informatie

Zorg dat je website goed is ingericht op de meest gevraagde informatie. Een zorgsite kent een aantal basisfunctionaliteiten, denk aan: adresgegevens, het aanvragen van een herhaalrecept of het inplannen van een afspraak.

80% van websitebezoekers zoekt naar basale informatie

Volgens onze cijfers* zoekt liefst tachtig procent van de bezoekers naar dat soort basale informatie. Het is dus essentieel om ervoor te zorgen dat die content makkelijk te vinden is.

Dat kan door grote, heldere knoppen of een prettig leesbaar lettertype. Check vooral de verschillende voorbeelden binnen ons portfolio. Of het nu gaat om Eerstelijnsscentrum Tiel of Apotheek Opdam, allen hebben ze een eigen huisstijl en kleurstellen, maar een ding is hetzelfde: de set knoppen om afspraken te maken of herhaalmedicatie aan te vragen.

Tip 2  – Zorg voor een leesbare site

Een website moet anno 2019 responsive zijn. Dat is een duur woord voor ‘leesbaar op mobiel, tablet en pc’. Waarom? Statistisch gezien worden huisartsensites het meest bekeken op een smartphone, gevolgd door de pc en tot slot de tablet.

Is je mobiele site dus niet in orde, dan zal dat een probleem opleveren voor je gebruikers (lees: je patiënten).

Maar naast het responsive element is ook de helderheid van tekst van belang. Snapt de lezer wat je wil zeggen? Komt een eventueel artikel met informatie over extra diensten wel over? Kortom, vraag jezelf af: hoe begrijpelijk is mijn website? Om jullie als zorgverlener hierbij te helpen hebben we al eerder een aantal stukken geschreven:

Zo zorg je voor een prettig leesbare zorgsite;
Zo schrijf je glasheldere teksten voor je zorgsite

 

Tip 3 – Less is more

Een gemiddelde fysiotherapeut die flink heeft doorgestudeerd kan zo een stuk of tien verschillende technieken hebben om een patiënt te helpen. Van manuele therapie en bekken fysiotherapie tot kinder fysiotherapie – als je al die verschillende technieken en daarbij behorende oplossingen uitgebreid op je website vermeld, dan kan het best een onoverzichtelijke bende worden. Dan weet de bezoeker niet precies meer waar hij wat moet zoeken.

helder en duidelijkheid op de website = less is more

Zorg er dus vooral voor dat je website helder en duidelijk blijft. Less is more, in zo’n geval. Een simpele opsomming van gebruikte technieken is bijvoorbeeld al voldoende – meer inzichten kun je tijdens het eerste consult met een patiënt delen.

Mocht, na een korte analyse van je websitegebruik, blijken dat gebruikers wellicht iets missen, dan kun je dat altijd nog toevoegen. Om dat goed te monitoren kun je bijvoorbeeld gebruik maken van Google Analytics. Dit betekent overigens niet dat je zo weinig mogelijk tekst op je site moet zetten. Nee, je moet zorgen dat je artikelen en content effectief en functioneel zijn. En dat ze bijvoorbeeld vindbaar zijn in Google.

Meer vragen? Neem contact met ons op via de Neem contact met ons op via de contactpagina.

*= gebaseerd op database klanten Yard zorg sites