Het schrijven en bedenken van een inhoudelijk sterke blog is verre van eenvoudig. Niet alleen is een goede spelling of woordkeus nodig, ook moet er worden nagedacht over de opbouw en structuur van een artikel.

Wat zorgt ervoor dat een blog leesbaar en interessant is en blijft? Kortom: hoe vertel je een verhaal?

 

Tip 1. WWWH

Het belangrijkste nieuws eerst. Dat is een adagium uit de journalistiek, maar is ook zeker van toepassing op geschreven webcontent. Mensen moeten nu eenmaal weten wat ze gaan lezen en vooral niet verdwaald raken in overdadig gebruik van bijvoeglijke naamwoorden of vaktermen.

Heel simpel: beschrijf in je inleiding en eerste alinea wat het onderwerp van je stuk is.

Daar is een handig trucje voor. Denk bij het schrijven aan WWWWH. Dat is niet een of andere hippe nieuwe weburl, maar staat voor WIE, WAT, WAAR, WAAROM en HOE.

Als je deze vijf elementen in het begin van je stuk verwerkt, is het voor iedereen duidelijk waar het over gaat. Daar kan eventueel een vijfde W aan toegevoegd worden die staat voor ‘WANNEER’, maar dat is een beetje afhankelijk van je blog.

Concreet voorbeeld:

PvdA wint verkiezingen. Lodewijk Asscher is heel blij.

Als je zo’n zin als inleiding doet, heeft niemand enig idee waar het over gaat. Welke verkiezingen? Wie is Lodewijk Asscher? En wie of wat is, even gechargeerd, de PvdA eigenlijk? Kortom: er is meer informatie nodig.

Beter:

PvdA is de grootste partij geworden tijdens de Europese Parlementsverkiezingen van 2019 van afgelopen donderdag. Fractievoorzitter Lodewijk Asscher is heel blij.

Simpel gezegd: er is de nodige duiding in een inleiding nodig om tot een goed verhaal te komen.

 

Tip 2. Denk in alinea’s en tussenkopjes

Veel beginnende schrijvers hebben de neiging om van de hak op de tak te gaan. Zeker in een gespecialiseerd vakgebied (denk bijvoorbeeld: de zorg) wordt er nogal eens uitgewijd over onderwerpen die feitelijk niets van doen hebben met je daadwerkelijke blog.

Dat heeft vaak te maken met een te grote hoeveelheid aan kennis. Dat klinkt misschien gek, maar doordat je zó diep in de materie van je eigen vak zit, wil je misschien meer vertellen dan nodig in het stuk.

Dat is op te lossen door je artikelen op te delen in alinea’s, die allen als een soort van kleine verhaaltjes fungeren, zie ze als subthema’s. Hoe je dat precies doet is moeilijk te zeggen, en is ook een kwestie van aanvoelen (al zijn er wel wat regels).

De vier alinea’s van deze tip hebben bijvoorbeeld ook, als je goed kijkt, allemaal een specifiek thema. Kijk maar:

Onderwerp 1: Fout van schrijvers.
Onderwerp 2: Uitleg fouten van schrijvers.
Onderwerp 3: Oplossen van fouten.
Onderwerp 4: Voorbeelden alinea’s.

 

Tip 3. Schrijven is schrappen

Jij hebt een uitgebreid verhaal geschreven? Mooi! Maar de kans is groot dat je blog veel te lang is. Schrijven is schrappen. Ook dat is een adagium uit de journalistiek, maar wel eentje die zeker op het gebied van corporate teksten van toepassing is.

Gaan mensen die twee- of drieduizend woorden überhaupt lezen?

Een longread of whitepaper is best leuk, maar vraag jezelf af: gaan mensen die twee- of drieduizend woorden überhaupt lezen? De kans dat het antwoord ‘nee’ is, is helaas groter dan je denkt – mensen hebben nu eenmaal een beperkte aandachtsspanne.

Daar wordt overigens ook misbruik van gemaakt: denk aan de ‘kleine lettertjes’ bij een contract of een disclaimerpagina. Dat zijn vaak hele lange teksten, die je vaak skipt. Dan zet je een handtekening of drukt op ‘agree’, zonder dat je weet waar je nu eigenlijk mee akkoord gaat.

Valt hij of zij in slaap na 6 alinea’s, dan moet je ‘m inkorten

Om te voorkomen dat je blog te lang wordt is het slim je stuk te laten lezen door een collega. Valt hij of zij in slaap na 6 alinea’s, dan moet je ‘m inkorten. Als je stuk goed is opgebouwd, dan zou dat niet ingewikkeld moeten zijn – als je rekening met tip 1 hebt gehouden, ten minste.

Toch een lange tekst? Maak gebruik van lekker leesbare tussenkoppen en zorg dat de boel er visueel aantrekkelijk uitziet.

Succes met schrijven!