blog-lagere-werkdruk-door-goede-praktijkwebsite-yard-zorgsites

Steeds meer huisartsen maken gebruik van een website voor hun praktijk. Zij zetten deze websites voornamelijk in voor contactgegevens, zoals adres en telefoonnummer, openingstijden, basisinformatie over medewerkers of spreekuren. Hoewel deze informatie zeker van belang is op een huisartsen website, kunt u nog veel meer uit uw praktijkwebsite halen. 

Een goede website helpt de werkdruk in de praktijk te verlagen, zodat dat u nog effectievere zorg kunt verlenen. Wij hebben voor u een aantal tips op een rijtje gezet die helpen om dit te realiseren. 

Tip 1 – Zorg ervoor dat Thuisarts.nl en Apotheek.nl goed en duidelijk op uw website worden gepresenteerd.

Afbeelding 1 – voorbeeld van een website met opvallende en duidelijke verwijzingen naar Thuisarts.nl en Apotheek.nl

Thuisarts.nl en Apotheek.nl geven betrouwbare informatie over gezondheid, ziekten en medicatie. Actief naar Thuisarts.nl en Apotheek.nl verwijzen en beide sites duidelijk presenteren op de homepagina zorgt ervoor dat patiënten zelf betrouwbare informatie kunnen vinden. Dit resulteert in correct geïnformeerde patiënten en levert op verschillende manieren tijdwinst op.

Allereerst vinden patiënten het hierdoor minder snel nodig om naar de praktijk te bellen. Alle benodigde informatie is door de verwijzingen al online te vinden. Daarnaast komt men minder in aanraking met onjuiste en incomplete informatie op onbetrouwbare websites. Patiënten vinden deze onbetrouwbare sites vaak via zoekmachines zoals Google. Wanneer ze gelijk op een betrouwbare website met juiste informatie terecht komen, worden ze niet onnodig bang gemaakt door hun eigen zoektocht op Google en komen goed ingelezen naar de praktijk.

Duidelijk & opvallend

Hierbij is het van belang om de actieve verwijzing naar Thuisarts.nl en Apotheek.nl zo duidelijk mogelijk te presenteren. Verder moeten deze verwijzingen opvallen. Het is mogelijk om een link op de praktijkwebsite te plaatsen, toch blijkt dat patiënten dit vaak niet goed kunnen vinden. Het plaatsen van een opgemaakt blok met een zoekfunctie, in de stijl van Thuisarts.nl en Apotheek.nl, is een goede manier om deze websites te tonen. Een voorbeeld hiervan vindt u in de bovenstaande afbeelding. Zo kunnen patiënten direct via de praktijkwebsite hun zoekopdracht intypen, waarna ze vervolgens doorverwezen worden naar de officiële website van Thuisarts.nl of Apotheek.nl. Hierdoor bezoeken patiënten deze betrouwbare websites sneller dan wanneer er enkel een link op de praktijkwebsite wordt geplaatst. Het tonen van een opgemaakt Thuisarts.nl en Apotheek.nl blok levert daardoor nog meer tijdwinst op. 

 

Tip 2 – Zorg ervoor dat uw praktijkwebsite samenwerkt met (of gekoppeld is aan) een online patiëntenportaal.

 

Afbeelding 2 – voorbeeld van een website met een online patiëntenportaal

Een online patiëntenportaal geeft patiënten de mogelijkheid om verschillende medische zaken online te regelen. Zo is het mogelijk om via de website fysieke afspraken te maken, herhaalrecepten te bestellen, resultaten te bekijken van laboratoriumonderzoek en korte niet- dringende vragen te stellen aan de huisarts, doktersassistente of praktijkondersteuner. 

Wanneer patiënten de mogelijkheid krijgen om deze medische zaken online te regelen, levert dit, mits het goed wordt gebruikt, tijdwinst op. Enkele voordelen van een online patiëntenportaal zijn: 

  1. er is minder tijd nodig voor het verwerken van de herhaalrecepten en het afluisteren van de receptenlijn;
  2. er wordt minder naar de praktijk gebeld voor korte niet-dringende vragen, verder kunnen online gestelde vragen op geplande momenten worden beantwoord. Dit is effectiever dan op verschillende momenten door de dag heen;
  3. tot slot zorgt het maken online afspraken en inzage tot laboratoriumresultaten voor minder telefoontjes. Hierdoor is er meer tijd voor andere zorgtaken. 

Om deze tijdwinst te realiseren is het allereerst van belang om naast uw HIS-systeem een online patiëntenportaal te gebruiken. Vervolgens zorgt u ervoor dat uw praktijkwebsite gekoppeld wordt met het online patiëntenportaal. Dit kan door middel van een doorverwijzing, zoals te zien is op de bovenstaande afbeelding. Ook is het mogelijk om het online patiëntenportaal te integreren op uw website. Hierdoor kunnen patiënten eenvoudig een afspraak maken of herhaalmedicatie bestellen zonder hiervoor naar een andere website dan uw praktijkwebsite te gaan. Een voorbeeld hiervan is te zien in afbeelding hieronder.

Afbeelding 3 – voorbeeld van geïntegreerd online patiëntenportaal

Wanneer uw online patiëntenportaal is geïntegreerd in de praktijkwebsite, zullen uw patiënten er sneller en makkelijker gebruik van kunnen maken. Op deze manier zorgt u voor extra tijdswinst ten opzichte van slechts een link naar de website van het online patiëntenportaal. 

 

Tip 3 – Goede patiëntenvoorlichting

Afbeelding 4 – voorbeeld van bericht over het coronavirus 

Het lijkt een open deur en toch is het op veel praktijkwebsites nog niet terug te vinden: duidelijke communicatie naar de patiënten en antwoorden op de meest gestelde vragen. Vaak heeft dit te maken met een tekort aan tijd en te weinig kennis om de website snel aan te passen. 

Allereerst is het van belang dat u zelf snel en gemakkelijk uw website kunt aanpassen. Een gebruiksvriendelijk beheersysteem is hierbij erg belangrijk. Bij Yard zorgsites bieden wij naast een gebruiksvriendelijk beheersysteem ook een kennisbank aan waarin eenvoudige tutorials staan over het aanpassen van de website. Op deze manier wordt duidelijk communiceren makkelijker en kost het minder tijd.

Naast het snel en makkelijk plaatsen van informatie is het belangrijk dat u helder communiceert naar de patiënt. Dit is extra van belang wanneer zaken anders lopen dan normaal, bijvoorbeeld in het geval van waarneming, wijziging van locatie of ten tijde van een pandemie (bijvoorbeeld de coronacrisis). Patiënten begrijpen beter wat er van ze verwacht wordt wanneer de informatie met betrekking tot het onderwerp opvallend naar voren komt op de website en deze goed wordt uitgelegd. Hierdoor zullen de patiënten minder vragen hebben en blijft de telefoon beschikbaar voor de zorg. Vooral bij een pandemie, zoals bijvoorbeeld de corona crisis, is het van belang dat de zorg efficiënt wordt ingericht. Goed zichtbare en inhoudelijk volledige berichten op de website zullen hieraan bijdragen. 

wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe


Een goede richtlijn voor inhoudelijke volledige berichten is het beantwoorden van de vragen wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Wanneer u in het bericht antwoord geeft op die vijf vragen zullen de patiënten op de juiste manier worden geïnformeerd. 

In het geval van de corona crisis kunt u bijvoorbeeld een bericht online zetten waarin de volgende punten duidelijk worden:

  • wat patiënten met corona klachten wel en niet moeten doen, bijvoorbeeld thuis blijven;
  • wanneer ze hulp moeten zoeken van een arts, bijvoorbeeld indien iemand langer dan drie dagen koorts heeft;
  • op welke manier dit moet gebeuren, bijvoorbeeld telefonisch

Als u dat vervolgens op een opvallende plek neerzet op de website, kan iedereen de informatie goed vinden. 

Kortom, duidelijke en goede presentatie van Thuisarts.nl en Apotheek.nl, een geïntegreerd online patiëntenportaal en goede patiëntenvoorlichting helpen de werkdruk in de praktijk te verlagen en zorgen ervoor dat u nog effectiever zorg kan verlenen. 

 

Meer vragen of advies nodig? Neem contact met ons op via de contactpagina.

 

* Alle afbeeldingen zijn afkomstig van yard zorgsite websites

Op de hoogte blijven van online trends voor zorgverleners?

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tips en tricks in uw inbox

Bedankt voor uw aanmelding!